Scrisoare deschisa

Da, de ce? Pentru ce? Ce spune asta despre voi? Ce spune asta despre tarile voastre? Ce spune asta despre cultura voastra? Ce spune asta despre regimurile voastre, despre civilizatia, istoria, societatea si despre valorile voastre?

 Ati stat vreodata cateva minute macar pe ganduri sa va  puneti asemenea intrebari? V-ati intrebat vreodata cum s-a putut ajunge aici? Sa va intrebati:“Cum de suntem asa de culti asa de avansati in stiinta asa de democrati, asa de liberi si totusi permitem atatea crime, atatea nedreptati si atata subjugare? Nu cred ca v-ati intrebat vreodata!

 Tocmai am ascultat radio BBC international. Acolo un reporter spunea ca 70 % din irakieni nu au acces la apa potabila. Eu nu mai spun nimic, pentru ca imi amintesc ca in urma cu nu mult timp era deajuns sa sucesti robinetul si puteai sa bei apa curata. Asa de simplu era. Reporterul povesteste mai departe ca peste 50% din irakieni sunt subnutriti si fiecare al treilea e amenintat sa moara de foame. Si ca  ceilalti  50% traiesc in saracie. 50%!

 Si iar imi amintesc de timpurile (chiar si in cele cand datorita sanctiunilor „civilizate“ hotarate de tarile voastre) avea fiecare ceva de mancare pe masa. Nu mult, dar nimeni nu suferea de foame. Regimul irakian a conceput un sistem de rationalizare care i-a facut sa ramana muti de uimire pana si pe cei cu mintile sclipitoare de la UNO.

Precis o sa fiu acuzata pentru scrisoarea mea ca duc un razboi de dezinformare si ca  deformez adevarul sau ca sunt o agenta secreta. Acum insa ascultati-ma, miscati-va cururile si incepeti sa cititi si sa va  informati voi oameni ai vestului, inainte de a face astfel de acuzatii. Pana acum cativa ani multi dintre voi nu stiati nici macar unde se afla pe harta lumii Irakul si acum aproape toti sunteti experti in problemele irakiene. Inainte de „eliberarea „ voastra, nu a existat foamete in tara mea. Inainte de „eliberarea „ voastra nu exista saracie cum exista acum si nu existau copii inspaimantati. Inainte sa ne „eliberati„ mergeau la scoala, invatau, deveneau oameni maturi cu diplome universitare in buzunare. Nu aveam copii analfabeti inainte sa veniti voi si sa ne eliberati. Azi avem 99% dintre copii nostri traumatizati pentru tot restul vietii lor.

Asa ca intreb inca odata.

           DE CE ??

Ce v-au facut irakienii? Cu ce v-au gresit? V-au atacat sau invadat tarile? V-au inchis sau v-au chinuit si maltratat? V-au violat femeile sau v-au ocupat casele?Normal ca o sa veniti fiecare acum cu o lista intreaga de explicatii si teorii politice de trei parale ca sa-mi explicati inexplicabilul. Economisiti-va timpul  si teoriile voastre. Le cunosc pe toate, incepand de la  imperialism, sionism, pana la neoconservatorism.. cunosc si explicatiile voastre gata pregatite despre petrol, monopol si globalizare. Nimic nu ma face sa inteleg sau ma multumeste. Eu vreau sa stiu pur si simplu doar DE CE?

De ce noi? De ce Irak? De ce asta? De ce acum?

Daca nu sunteti in stare sa-mi raspundeti sincer la intrebarile astea, atunci nu aveti nimic, dar chiar nimic in sufletele voastre si nu ati invatat nimic de la viata voastra pe acest pamant. Si ma refer intentionat la persoanele voastre si nu la regimurile voastre, pentru ca ele sunt oglinda a ceea ce sunteti voi de fapt. Aspiratiile vostre, pozitia voastra, modul de gandire, iluziile voastre .. voi sunteti  caracterizati prin asta iar regimul este parte din voi. Tot ce vad acum uitandu-ma la voi sunt doar gandurile criminale care se oglinesc in privirea voastra. Gandurile va apartin!  Acum cateva zile am vazut un film despre Ruanda regizat de un regizor francez. In timpul  operatiunii „Turquoise„ au murit circa 700.000-900.000 de oameni acolo. Nimeni dintre voi, dar absolut nimeni nu ar avea ceva impotriva ca responsabilii sa fie condamnati si infierati drept criminali in masa. E normal sa fie asa. Ce s-a intamplat acolo a fost un genocid. Insa cand e vorba de Irak si apar fel de fel de statistici cu persoanele omorate in timpul luptelor va marginiti doar sa spuneti :“da, dar..”

Si iar  revin cu intrebarea mea: DE CE?

De ce acceptati imediat si fara sa cugetati prea mult ca e vorba de un genocid cand auziti de Ruanda, de ce cand e vorba de alte popoare, in special de holocaust acceptati asta imediat si cand e vorba de arabi, in special de arabii musulmani va incurcati in explicatii si pledoarii fara noima? Asta nu mai e genocid pentru voi? Puteti sa-mi raspundeti la intrebarea asta? De ce tot ceea ce s-a intamplat la voi in urma cu 60 de ani va urmareste inca cu un sentiment de vinovatie si pana in ziua de azi nu conteniti sa va cereti iertare? In schimb cand e vorba de noi gasiti fel de fel de scuze si explicatii ..“da .. dar ..“

Ce imi spune asta despre voi? Ce v-am spus si mai sus. Voi si regimurile voastre sunteti din aceiasi plamadeala. O sa veniti cu explicatii de genul: “da, dar eu nu i-am ales .. da,  dar sa stii ca le-am trimis un E-Mail .. da .. dar …“ Da .. „dar-ul” asta al vostru nu ma mai intereseaza. Toate acuzatiile astea va privesc pe voi toti. Pe toti care aveti regimuri cu degetele infipte in prajitura irakiana. Daca ati fi vrut cu adevarat sa impiedicati asta ati fi putut. Era de ajuns sa mergeti la demonstratii in masa pe strada in fata cladirii regimului. Daca doar 5 milioane dintre voi, nu mai mult, doar 5 milioane daca  ati fi aruncat pasapoartele in foc in fata Casei Albe sau in 10Downing Street in Londra, sau dracu mai stie pe unde aveti voi conducatorii, atunci sunt sigura ca nu am mai fi avut de suferit cum  suferim acum. Exista doar demonstratii in masa, blocaje de strazi si greva generala. Exista multe cai pe care ati fi putut impiedica asta. Trebuia sa va  puneti creativitatea in valoare. Sau sunteti creativi doar cand e vorba sa ne omorati pe noi?

Parerile si comentariile voastre nu ma mai intereseaza. Sincera sa fiu ma doare in cur de ele. Stiu ca sunteti partasi la ceea ce ni se intampla direct sau indirect. Sunt convinsa de asta. Mai exista inca sperante insa. Mergeti, stati strambi si judecati drept si intreabati-va  „ ce trebuie sa facem  in continuare?“ Sunt sigura ca o sa gasiti raspunsul potrivit. Pentru cei care stau comozi si nepasatori si care au ca raspuns doar „da .. dar …“ am un diagnostic clar: “sunteti pierduti pentru notiunea de om si umanitate „. Nu o sa-mi mai pierd timpul cu voi ca sa va mai intreb „DE CE ?“

Posted by Layla Anwar

Cine sunt eu? Intrebarea eterna. Inca nu am reusit sa-mi raspund. Tot ce stiu despre mine e ca vin din orientul apropiat, sunt o femeie araba in jur de 40 de ani si destul de batrana ca sa stiu ce se intampla in jurul meu. Nu  mai am tara in sensul adevarat al cuvantului. Traiesc concomitent in Irak, Liban, Palestina, Jordania, Syria si Egipt. Restul e doar decor.

Acest articol a fost publicat în Lumea in care traim. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Scrisoare deschisa

  1. reddress spune:

    Bogatia si saracia, injustitia sociala si manipularea si violenta si oameni fortati sa traiasca la periferiile vietii… iata un peisaj care nu cred ca va fi eradicat vreodata. Si iata de ce urasc politica celor puternici si nepasatori.

Lasă un răspuns

